Neral - admin
| 21.03.2006 01:43:59 | id1184 | odpovědětcitovat | |||||
Re: Elfí uši (->id 1183) | ||||||||
| ||||||||
Odpověď: id 1194 |
Erunis | 20.03.2006 22:03:28 | id1183 | odpovědětcitovat | |
Re: Elfí uši (->id 1182) | ||||
Takže našla som, zase v Letters of JRRT - list 27 z marca-apríla 1938, písal niečo o hobitoch americkému vydavateľstvu: I picture a fairly human figure, not a kind of 'fairy' rabbit as some of my British reviewers seem to fancy: fattish in the stomach, shortish in the leg. A round, jovial face; ears only slightly pointed and 'elvish'; hair short and curling (brown). The feet from the ankles down, covered with brown hairy fur. Lenže ako obvykle zase tomu moc nerozumiem a myslím, že som to moc vytrhla z kontextu (nerozumiem, či tie elvish ears má ten hobit mať, alebo píše, že nemá) Ale podstatné na tom je, že špicaté uši nazval elfskými. Myslím, že v HoMe sa na túto tému píše viac, aj sa mi zdá, že som to niekde čítala... Ešte mi tak napadá, že to vlastne ani nemusí znamenať, že jeho elfovia majú špicaté uši, ale že je proste v povedomí ľudí, že "elfovia" (ako nejakí škriatkovia) majú špicaté uši a tak teda ich nazval "elfskými"... | ||||
Odpověď: id 1184 |
Menelmacar | 20.03.2006 21:38:30 | id1182 | odpovědětcitovat | |
Elfí uši (->id 1178) | ||||
Napadá mě, že špičaté uši elfů jsou u nich brány spíš automaticky. Ne a ne si vzpomenout, kde a zda se o tom psalo (nevíte?). U Tolkienových elfů to každopádně není to, co typicky dělá elfa elfem... | ||||
Odpověď: id 1183 |
Menelmacar | 20.03.2006 21:30:56 | id1181 | odpovědětcitovat | |
Re: Hobiti (->id 1178) | ||||
Drúedain přišli do Beleriandu spolu se Třemi domy. Žili společně s Halethiným lidem... Eldar jim říkali Drúadané a řadili je mezi Atani. Ohledně hobitů je to jasné. Jak už bylo řečeno, mnohde je psáno, že jsou lidi a od velkých lidí se příliš nelišili (oproti Drúadanům). |
MD | 20.03.2006 19:30:48 | id1178 | odpovědětcitovat | |
Re: Hobiti (->id 1177) | ||||
Zařazovat Drúedain mezi Edain, to se mi moc nezdá. Mají to sice ve jméně, ale to "edain" znamená snad normálně lidé. Ale označení Edain se pak naopak používalo jenom pro Tři domy Edain, které přišly do Beleriandu. A jaké definice Edain jsi měl na mysli? Jinak souhlasím s tím, že hobili určitě jsou lidé. Taky se mi nezdá, že by měli mít špičaté uši, přece to že to tak je ve filmu, ještě neznamená, že to tak má opravdu být... | ||||
Odpovědi: id 1181, id 1182 |
Adolescent | 20.03.2006 19:01:35 | id1177 | odpovědětcitovat | |
Re: Hobiti (->id 1175) | ||||
Ale pozor, tady jde o dvojí problém - "mytologický" a "dějepisný" původ hobitů. Zatímco o tom prvním myslím není třeba dlouze přemýšlet, protože hobiti prostě a jednoduše JSOU lidé, dokonce podle obou známých definic patří mezi Edain spolu se Seveřany, Númenorejci apod. To, že Stromovous lišácky přidal řádek o hobitech do svého infantilního "seznamu ras", není třeba brát v úvahu:). Že jsou o hodně menší, dokonce "podezřele" menší, myslím taky nevadí. Ostatně mezi Lidi (a rovněž mezi Edain!) patří Drúedain, kteří jsou fyziognomicky od "běžného Adana" ještě dál než hobitci....:). O dějepisném původem hobitů, bohužel, mnoho nevíme a chceme-li vyjít jen z JRRT, tak se z hlubin času (a zřejmě částečné negramotnosti) vynořují až v údolí Anduiny. A necelá dvě tisíciletí známé historie je v kontextu Středozemské historiografie dost směšná doba. Na druhou stranu - o co víc víme o podobně "epizodních" rasách, jako jsou třeba "velcí" Eriadořané, Hůrečtí, Lossothové a kdovíkdo ještě? Tam krčí rameny historik ještě víc, ne? | ||||
Odpovědi: id 1178, id 1186, id 1191 |
Lothíriel | 19.03.2006 23:54:29 | id1175 | odpovědětcitovat | |||
Re: Hobiti (->id 1171) | ||||||
| ||||||
Odpověď: id 1177 |
Elwing | 19.03.2006 14:20:01 | id1171 | odpovědětcitovat | |||
Re: Hobiti (->id 1169) | ||||||
| ||||||
Odpověď: id 1175 |
Elwing | 19.03.2006 14:18:15 | id1170 | odpovědětcitovat | |||
Re: Re: Elfové & lidi (->id 1167) | ||||||
|
verap | 19.03.2006 12:13:21 | id1169 | odpovědětcitovat | |
Hobiti | ||||
Tolkien se zatim v tech knihach cco jsem cetla nezminil o puvodu Hobitu.Zajimalo by me od kud prisli a kde se ve Stredozemi vzali | ||||
Odpověď: id 1171 |
verap | 18.03.2006 14:38:47 | id1167 | odpovědětcitovat | |
Re: Re: Elfové & lidi (->id 130) | ||||
ale vzdyt Earendil a Elwing si zvolili sudbu elfu a pocitaj se k nim kdezto Elros se rozhodl stat se clovekem | ||||
Odpověď: id 1170 |
verap | 18.03.2006 14:36:31 | id1166 | odpovědětcitovat | |||
Re: Re: Elfové & lidi (->id 130) | ||||||
|
verap | 18.03.2006 14:22:22 | id1165 | odpovědětcitovat | |||
Re: Elfové & lidi (->id 128) | ||||||
|
verap | 18.03.2006 14:20:25 | id1164 | odpovědětcitovat | |||
Re: Elfové & lidi (->id 128) | ||||||
|
Erunis | 17.03.2006 18:58:12 | id1163 | odpovědětcitovat | |
Re: Tom Bombadil (->id 1160) | ||||
Som podobného názoru ako MD, ale vidím v tom jeden problém, ktorý sa u Tolkiena vyskytoval pomerne často - niekedy až dosť radikálna zmena koncepcie. Nižšie citovaná časť listu pochádza z roku 1954, no a ako vieme, Tolkien bol veľmi rád, keď mu všetko do detailov zapadalo... je možné, že aj Toma Bombadila nejak prispôsobil, alebo to aspoň mal v zámere (ale je aj možné, že ho chcel nechať takého "tajomného" a nevyriešeného). |
MD | 17.03.2006 17:55:35 | id1160 | odpovědětcitovat | |
Re: Tom Bombadil (->id 1144) | ||||
No ano, tak když Tolkien říká, že se Tom Bombadil nedá na základě příběhu nějak jednoznažně vysvětlit, tak bych při tom zůstal. Důležité je to, jakou hraje v příběhu roli, a není za každou cenu nutné pídit se po jeho původu a snažit se ho zaškatulkovat... | ||||
Odpověď: id 1163 |
Elwing | 17.03.2006 12:33:15 | id1159 | odpovědětcitovat | |
Re: Tom Bombadil (->id 1144) | ||||
Díky za překlad. No, ale z toho se stejně moc nedá odvodit, co byl Tom Bombadil za druh bytosti - i když evidentně to Tolkien přesně tak chce. |
Neral - admin
| 15.03.2006 15:39:29 | id1144 | odpovědětcitovat | |
Re: Tom Bombadil (->id 1143) | ||||
Takže zkusím to tedy nějak tak zběžně přeložit, ale ne úplně doslova, tak mě prosím nechytejte za slovo.... Nemyslím, že by Tom potřeboval nějaké filozofování, a není ani filozofováním upraven. Ale mnoho lidí ho považuje za podivný element příběhu. Z historického hlediska jsem ho v příběhu použil proto, že jsem ho jako postavu vymyslel už dřív, nezávisle, a chtěl jsem nějaké 'dobrodružství' po cestě. Ale ponechal jsem ho v příběhu tak jak byl, protože představuje určité věci, které se jinak nevyskytují. Nezymýšlím ho jako alegorii ... ale alegorie je jediný způsob, jak představit jisté funkce: Tom je tak 'alegorie', nebo ukázkové vtělení čisté (skutečné) přírodní vědy: duch, který touží po znalostech o jiných věcech, jejich historii a povaze, prostě protože jsou 'jiné' a nezávislé na mysli, která je zkoumá; duchstejně starý jako rozumné myšlení a naprosto se nezabývající 'děláním' něčeho se znalostmi: Zoologie a botanika, nikoli chovatelství a zemědělství. Dokonce i u elfů těžko najdeme něco takového: Jsou to hlavně umělci. T.B. taky ukazuje jiný vztah k Prstenu a neschopnost Prstenu mít na něj vliv. Ať už při vyprávění příběhu, nebo pro zjišťování něčeho (jakkoli zásadního) je potřeba soustředit se na relativně malou část světa - a z takového úhlu pohledu bude mnoho věcí vynecháno, zkresleno, nebo se bude zdát, že vybočuje ze známých pravidel. Moc Prstenu nad všemi zůčastněnými včetně Čarodějů není klam - ale není to celý obraz světa. Jinými slovy - Tolkien nám tu naznačuje, že Tom se prostě nedá vysvětlit na základě zbytku příběhu... | ||||
Odpovědi: id 1159, id 1160 |
Erunis | 15.03.2006 12:00:47 | id1143 | odpovědětcitovat | |
Re: Tom Bombadil (->id 1116) | ||||
V Letters of JRRT, list 153 (september 1954) som našla toto: I don't think Tom needs philosophizing about, and is not improved by it. But many have found him an odd or indeed discordant ingredient. In historical fact I put him in because I had already 'invented' him independently (he first appeared in the Oxford Magazine) and wanted an 'adventure' on the way. But I kept him in, and as he was, because he represents certain things otherwise left out. I do not mean him to be an allegory – or I should not have given him so particular, individual, and ridiculous a name – but 'allegory' is the only mode of exhibiting certain functions: he is then an 'allegory', or an exemplar, a particular embodying of pure (real) natural science: the spirit that desires knowledge of other things, their history and nature, because they are 'other' and wholly independent of the enquiring mind, a spirit coeval with the rational mind, and entirely unconcerned with 'doing' anything with the knowledge: Zoology and Botany not Cattle-breeding or Agriculture. Even the Elves hardly show this: they are primarily artists. Also T.B. exhibits another point in his attitude to the Ring, and its failure to affect him. You must concentrate on some pan, probably relatively small, of the World (Universe), whether to tell a tale, however long, or to learn anything however fundamental – and therefore much will from that 'point of view' be left out, distorted on the circumference, or seem a discordant oddity. The power of the Ring over all concerned, even the Wizards or Emissaries, is not a delusion – but it is not the whole picture, even of the then state and content of that pan of the Universe. Ono moc tomu nerozumiem, takže neviem, či je to presne k téme, ale ak by sa našiel niekto, kto by to preložil, tak by som mu bola veľmi vďačná | ||||
Odpověď: id 1144 |
MD | 15.03.2006 00:57:31 | id1141 | odpovědětcitovat | |
Re: Tom Bombadil (->id 1138) | ||||
Lothíriel: Omlouvám se, nemám moc čas si ten článek podrobněji pročítat, ale tahle koncepce "přírodních duchů" mě docela zaujala, nešlo by to nějak zkráceně shrnout, o co vlastně jde, a jakým způsobem se tak zásadně liší od maiar? |