No, ale tak si říkám, že když se tam mluví o nějakém tom "přírodním duchovi", tak takové označení by se přece mohlo vztahovat i na nějaké méně mocnější maiar, takže by se to dalo takhle zkombinovat...
Přečti si ten článek pozorněji; tam se právě pojmy "Maiar" a přírodní duchové" docela zásadně rozlišuje, přičemž autor naznačuje, že zatímco maiar jsou nezpochybnitelnou součástí Tolkienova světa, tak existence přírodních duchů (tak jak je popisuje autor, tedy odlišných od maiar) je v tolkienových knihách jenom naznačena a nedá se dost dobře dokázat, ovšem pokud bychom ji přijali, tak může docela dobře některé věci vysvětlit.
No, ale tak si říkám, že když se tam mluví o nějakém tom "přírodním duchovi", tak takové označení by se přece mohlo vztahovat i na nějaké méně mocnější maiar, takže by se to dalo takhle zkombinovat...
No, jak píše autor článku, je tady celkem podstatné to, jak moc jsme ochotni domýšlet si určité záležitosti, které Tolkien nikde přímo nepopisuje. Teorie přírodních duchů, jak je popisuje autor článku, vypadá v tomhle docela zajímavě. Určitě by se tak dalo představit, že Bombadil, Zlatěnka, a taky Kamenní obři jsou bytosti svojí podstatou celkem odlišné od Maiar. U toho Toma to sice chce trochu odvážnější předpoklady, ale zase to o to lépe pasuje do všech zmínek, které o něm padly v Pánu prstenů...
Tak jsem se na ten článek dívala a je to docela zajímavé. Je tam víc návrhů na někoho z Valar, ale autor je nějak všechny vylučuje...
No podle mě by to mohl být někdo z Maiar, anebo taky nějaký ten "přírodní duch", jak to navrhuje autor toho článku, i když si nejsem úplně jistá, co přesně by to vlastně mělo znamenat...
Elwing: To bych taky rád věděl, autor toho článku jenom rozebírá různé teorie, které se o Bombadilovi nahromadily od vydání Pána prstenů, ale nikde jsem tam nenašel důvod, proč ho vlastně někdo ztotožňuje s Tulkasem. Možná by opravdu mohl být Maia, ale například z Yavannina řádu(na rozdíl od Sarumana a spol.), čímž by se mohlo vysvětlit, proč na něj nepůsobil Prsten. Zajímalo by mě, jestli v tom měl jasno i Tolkien.
Tom Bombadil jako Maia se mi právě moc nezamlouvá - problém je, že na něj Prsten nemá žádný účinek, ačkoliv na ostatní Maiar působí (až moc). Na jednom webu jsem objevil teorii, že by Tom mohl být ve skutečnosti inkarnace Tulkase...osobně si ale představuju Tulkase jako daleko mocnějšího a navíc boj pomocí písniček rozhodně není Tulkasův styl. Bombadil je prostě záhada...
Tom je problematický díky své literární historii. V Tolkienově rodině byl pro děti známou postavičkou, na jejínž počátku byl holandský panáček... O tom by se dalo ještě napsat dost, ale Pete asi spíš myslel, jak Bombadil zapadá do Středozemě. Faktem je, že si tahle postava v sobě uchovala hodně "dětských" prvků (jakoby z Hobita, což není ani příliš překvapivé) a právě to způsobuje její nejednoznačnou zařaditelnost. Každopádně moc možností asi nebude. Bombadil je:
1) Maia - což je logická přihrádka vzhledem k tomu, co o něm víme
2) Ilúvatar - což stojí na vratkých základech (Zlatěnka odpovídá hobitům na dotaz, co je Tom zač: "On je.") a Tolkien to navíc i někde zavrhl
3)jedinečný, nepatří do žádné kategorie, je to zkrátka Tom Bombadil - Tolkien sám píše, že Tom je úmyslně nevysvětlitelnou hádankou
Osobně ho beru jako Maiu.
Celebrimbora bych také určitě bral jako Fëanorova vnuka. A také bych se držel toho, že zůstal v Nargothrondu a s Gondolinem nejspíš neměl nic společného, to je prostě jiná koncepce než ta s Celebrimborem jako Fëanorovým vnukem... a ještě vytvářet nějaké spojení, aby mohl být Celebrimbor zároveň Fëanorův vnuk a zároveň bydlet v Gondolinu, to mi přijde docela zbytečné...
Mně přijde Celebrimbor "klasicky" jako Fëanorův vnuk. To, že by nějaký čas žil v Gondolinu není špatné, ale muselo by to být mezi jeho rozchodem s otcem a pádem Gondolinu, což není moc dlouhá doba. Další věc je, jak by se tam dostal a jak odešel. Turgon zrovna nestál o to, aby z jeho města byl "holubník". Postava Enerdhila na druhou stranu taky není k zahození. Případný Enerdhil byl jistě nějaký významný elf z Noldor.
Takže to ale znamená, že (když se vrátíme k tomu elessaru) pokud by platilo, že byl první elessar vyroben Celebrimborem, tak to asi nemohlo být v Gondolinu...
Pokud byl Celebrimbor Fëanorův potomek, tak nejspíš neměl s Gondolinem nic společného. Ale na druhou stranu nevíme, jak to chtěl Tolkien nakonec vysvětlit a třeba by se našla i varianta, podle které by se to dalo spojit. Například... že Celebrimbor byl už dřív přítelem Turgona, bydlel s ním ve Vinyamaru a pak se společně s ostatními přesunul do Gondolinu. Ale to je opravdu jenom takový dohad...
Takže to ale znamená, že (když se vrátíme k tomu elessaru) pokud by platilo, že byl první elessar vyroben Celebrimborem, tak to asi nemohlo být v Gondolinu...
Já osobně bych asi bral jako základní verzi to, že je Celebrimbor Fëanorovým potomkem. Ne nutně proto, že je to zrovna takhle zaneseno v Silmarillionu, ale spíš to lépe zapadá do proměn Tolkienovy koncepce mýtů - totiž to, že na počátku, v době Knihy ztracených pověstí, je spousta hrdinů téměř anonymních, "z davu", zatímco postupně se stále více příběhy propojují a z jednotlivých hrdinů se stávají členové rozvětvených rodů, jak to vidíme v Silmarillionu. Takže by podle mě bylo trochu divné, kdyby výsledná koncepce vypadala tak, že praktickydruhé nejvýznamější řemeslné dílo elfů (po Silmarilech), které zásadně ovlivnilo historii Druhého a Třetího věku, vyrobil někdo, kdo by nebyl členem žádného ze známých rodů.
Jak už jsem napsal, bylo by moc zajívavé znát stáří jednotlivých verzí a též, v jakém stavu byly při jejich napsání ostaní mýty.
Tao každopádně. Ono je pár takových motivů, jako původ Celebrimbora, ale například také původ Celeborna a další, kde existuje několik verzí, které se v průběhu času střídaly a není vůbec snadné říct, co uznat jako platné. Protože navíc to má samozřejmě vliv i na další příběhy...
No myslela jsem to tak, že pokud se bere Celebrimbor jako Curufinův syn (což by snad tak mělo být, protože to, že byl jenom "řadový řemeslník" byla snad starší koncepce), tak jak vysvětlit, co dělal v Gondolinu...
Tahle koncepce (gondolinský zlatník) bere Celebrimbora jako jednoho z Turgonových poddaných. Není tu vůbec zamýšlen jako Curufinův syn, ale spíš jako jeden z Noldorských "knížat" typu Glorfindel. Tolkien se tu trochu divně vrací (jak zmínila Elwing) ke starší koncepci (dříve to byl poddaný Celeborna a Galadriel) Jak už jsem napsal, bylo by moc zajívavé znát stáří jednotlivých verzí a též, v jakém stavu byly při jejich napsání ostaní mýty.
No myslela jsem to tak, že pokud se bere Celebrimbor jako Curufinův syn (což by snad tak mělo být, protože to, že byl jenom "řadový řemeslník" byla snad starší koncepce), tak jak vysvětlit, co dělal v Gondolinu...