Elwing | 30.11.2005 23:40:29 | id712 | odpovědětcitovat | |
Re: Ta kniha... noo... Silma.. silmarilion.. jo..! (->id 705) | ||||
No jo, hlavně ten začátek Silmarillionu je takový náročnější, ale pak se ten příběh začne rozvíjet a je to hodně dobré. Ale Menelmacar má pravdu, že na první přečtení se skoro nedá ve všech těch jménech zorientovat. BTW pokud jde o elfy a lidi, tak celkem pomůžou rodokmeny, co někde na konci té knihy jsou. | ||||
Odpověď: id 717 |
Menelmacar | 30.11.2005 17:45:05 | id711 | odpovědětcitovat | |
Re: Ta kniha... noo... Silma.. silmarilion.. jo..! (->id 710) | ||||
Jednou s tím začít musíš! |
Elkar | 30.11.2005 16:01:10 | id710 | odpovědětcitovat | |
Re: Ta kniha... noo... Silma.. silmarilion.. jo..! (->id 706) | ||||
No, mě nikdy nenapadlo, číst knížku 2x ... | ||||
Odpověď: id 711 |
Menelmacar | 30.11.2005 10:21:19 | id706 | odpovědětcitovat | |
Re: Ta kniha... noo... Silma.. silmarilion.. jo..! (->id 705) | ||||
Tak to asi zažila většina lidí . Zpočátku to není zrovna snadné počtení-spouta jmen, názvů, událostí... Člověk se do toho musí teprv tak nějak "zažrat", jestli mi rozumíš . Prokousat se tím. Já osobně jsem si to po počátečních rozpacích opravdu užil, ačkoliv jsem si na konci jen matně pamatoval hlavní údálosti a i v těch nejzákladnějších jménech jsem měl často pěkný guláš. Proto to určitě nevzdávej a nenech se odradit. Cílem je totiž dostat se k druhému přečtení, potom už se dá zorientovat v té záplavě pojmů s přehledem a číst Silmarillion jako příběh. Teprv pak je to pravé! Nicméně takové třetí, čtvrté... přečtení!!! To je fakt něco! | ||||
Odpověď: id 710 |
Elkar | 29.11.2005 19:02:03 | id705 | odpovědětcitovat | |
Ta kniha... noo... Silma.. silmarilion.. jo..! | ||||
No, tak jsme se do toho pustil. No řeknu vám, to je jako číst bibli! | ||||
Odpovědi: id 706, id 712 |
Elwing | 28.11.2005 18:38:05 | id704 | odpovědětcitovat | |
Re: HOME 12 (->id 703) | ||||
MD: A nebo nevědí, co ta zkratka znamená. |
MD | 28.11.2005 00:12:19 | id703 | odpovědětcitovat | |
Re: HOME 12 (->id 702) | ||||
Ten web s přehledem HOME je vážně dobrý... Tady je ještě jednou link, aby to nezapadlo tak hluboko v diskuzi. Možná by stálo za uvážení, jestli by to třeba nemohl Neral aspoň nějak ve zkrácené nebo přizpůsobené verzi přeložit, na Angrenostu by se takový článek určitě dobře vyjímal. Navíc když tu byla ta anketa, kde se ukázalo že 40% hlasujících ani neví, co to HoME je... | ||||
Odpověď: id 704 |
Adolescent | 27.11.2005 20:49:45 | id702 | odpovědětcitovat | |
Re: HOME 12 (->id 692) | ||||
Já mám z 12 asi 9 svazků, všechny poskupované v uplynulých 6 letech v pražských kamenných knihkupectvích, v cenách okolo 350 Kč za kus. Současná cena nebude nad 400, leda že by už HarperCollins zase udělal změnu obálky (protože na obálce je napevno vytištěná cena v USD, takže čas od času vždycky změněj obálku a vyrazí novou cenu:)). jackal: Ohledně obsahu LOTR-svazků se mrkni na ten odkaz, co jsem dával minule...všechny svazky jsou jistě obohacující ve smyslu "nového materiálu"...není tam nic, co by bylo ve vydaném Lotru nebo jinde. Na druhou stranu, až příliš často je to jen pitvání slovíčkových pidirozdílů mezi verzí C1 a B8, které JRRT psal v rozmezí 2 měsíců, aby se nakonec přes verzi A vrátil k přepisu verze D upravený podle verze E...:((. Pokud tě to baví, kup si to:). "Nejčtivější" je asi první svazek, tj. Return of the Shadow, protože počáteční kapitoly Lotra byly původně diametrálně jiné a geneze počátku Lotra u JRRT je fascinující sama o sobě...ale to je indivindy:) | ||||
Odpověď: id 703 |
Elwing | 22.11.2005 21:16:09 | id694 | odpovědětcitovat | |
Re: HOME 12 (->id 692) | ||||
jackal: Na Vltavě to mají za 299-319 Kč za kus viz tady. docela dost... ale je možné, že jestli se někde dá koupit celá sada, tak to vyjde levnějc. Jinak já sama to nečetla... jenom pár kousků někde na internetu a jednou kus u jednoho kamaráda, ale zase tak dobře zatím asi anglicky neumím, abych to četla celé... (navíc když to tolik stojí) BTW proto bych taky uvítala, kdyby tu třeba Neral něco napsal o tom, co už přečetl. |
Elwing | 22.11.2005 19:17:49 | id693 | odpovědětcitovat | |
Re: křesťan-s-kost & intertextualina (->id 690) | ||||
Zajímavá připomínka. To je myslím celkem samozřejmé že celá evropská literatura tak nějak vychází z bible. Ale jde tu spíš o to, jak se k tomu staví, a do jaké míry jsou ty myšlenky v souladu s tm, co se v Bibli píše, a do jaké míry se tomu naopak snaží odporovat (třeba ne vědomě). A tady myslím vyznívají Tolkienovy knihy jasně víc pro to první (ve srovnání třeba s některými jinými fantasy autory. ...ale co to tady plácám, o literatuře toho vím určitě ještě míň (neříkám, že bych neměla vědět, ale co se učí ve škole a co si člověk zapamatuje jsou dvě různé věci... v mojem případě radši obzvlášť) tak už radši budu mlčet |
jackal | 22.11.2005 17:21:04 | id692 | odpovědětcitovat | |
Re: HOME 12 (->id 609) | ||||
muzu mit dotaz kde jste HOME sehnali a pripadne za kolik?ja jsem se dival na netu a prodavaji se za $68.55 coz vychazi asi na 150Kc za kus (bez postovnyho)
a jestli nekdo vite jestli dily z HOME co se tykaji Valky o prsten jsou obohacujici nebo ejstli je to jenom Pan prstenu s par komentarema? | ||||
Odpovědi: id 694, id 702 |
;-,-, | 21.11.2005 12:39:20 | id690 | odpovědětcitovat | |
křesťan-s-kost & intertextualina (->id 678) | ||||
nejsem nikterak literárněvědně vzdělán, ale to, o čem tady mluvíte, tedy o [(ne)?]vědomém přejímání motivů, mi připomnělo jeden takový, myslím i celkěm obecně přijímaný názor (já ho určo mám ze střední školy), který říká, že vzato kolem a kolem, tak cokoli napsaného musí odrážet už napsané(jak moc a jakým způsobem už není tolik podstatné). Vyvedeno do důsledků nelze napsat knihu, která by byla "pochopitelná" sama o sobě. Humorné je pak sledovat literární rozbory, které dokazují, že vlastně veškerá "naše" literatuje je jakýsi odvar z biblea ta je zase odvarem ze starověkých eposů a antiky(z čeho vyvařovali tyto je už tajemnější). aniž jest co nového pod sluncemje takový oblíbený citát na toto téma (je překvapivě údajně z bible ) k religiozitě Tolkiena: nemůžu to sice moc ohodnotit, ale to jakým popisuješ u Gandalfova osudu jeho širší smysl v příběhu mi evokuje píše vyprávěcí postupy antické mytologie (tohle teda není vůbec poznámka k tématu ale co). A můj celkový dojem je spíš inkinace k pohanským mýtům či Starému zákonu, než ke křesťanství (tj Novému zákonu). Ale to je pouze IMHO. | ||||
Odpověď: id 693 |
MD | 19.11.2005 17:59:41 | id686 | odpovědětcitovat | |
Re: Eärendil ~ Ježíš? (->id 678) | ||||
Už jsem o tomhle srovnání kdysi někde něco četl. A figurovalo tam ještě něco jiného, co tady nebylo zmíněno. Nějak tam byla naznačována možná Tolkienova inspirace a nějak to souviselo i s Eärendilovým jménem, ale už si to bohužel přesně nepamatuju, takže tu radši nebudu psát nějaké svoje doměnky a zkusím se podívat, jestli ještě někde nenajdu, kde jsem to četl... |
Neral - admin
| 17.11.2005 00:51:19 | id682 | odpovědětcitovat | |
Re: Eärendil ~ Ježíš? (->id 680) | ||||
Tak to jsem rád, že jsme se na tom shodli. |
Menelmacar | 16.11.2005 13:04:20 | id680 | odpovědětcitovat | |
Re: Eärendil ~ Ježíš? (->id 678) | ||||
Chápu a taky rozhodně souhlasím. Tolkien byl dost věřící a to se určitým způsobem muselo v díle odrazit (způsob vnímání světa, morální hodnoty apod.), aniž by to mělo znamenat něco víc a aniž by to bylo autorem záměrně chtěno. | ||||
Odpověď: id 682 |
Neral - admin
| 16.11.2005 00:32:15 | id678 | odpovědětcitovat | |
Re: Eärendil ~ Ježíš? (->id 676) | ||||
Menelmacar: Já s tebou naprosto souhlasím. Moc dobře vím o Tolkienově názoru na alegorii v literatuře a z toho důvodu by mě ani nenapadlo považovat Eärendilův příběh za nějakou zamýšlenou alegorii Krista (stejně jako s tím Gandalfem, o tomhle srovnání jsem už taky slyšel). Měl jsem ale na mysli něco trochu jiného. Šlo mi jednak o momentální subjektivní dojem, souvislost, které jsem si najednou všiml a zatím jsem o ní nikde jinde neslyšel (na rozdíl třeba od toho Gandalfa). Jde jenom o tu určitou podobnost. Jak píšeš, daly by se v Tolikenově díle určitě stejně tak najít prvky třeba ze života Buddhy, ale vzhledem k tomu, z jakého prostředí toto dílo vychází, je hledání souvislostí s křesťanstvím určitě víc na místě. Přičemž ale právě to, že mezi některými prvky příběhů existuje podobnost, nemusí znamenat (a při zmiňovaném Tolkienově postoji skoro jistě neznamená), že by se mělo jednat třeba o nějaký záměrný odkaz na Bibli; daleko spíš jde o to, že prostě uznávání určitých (například) morálních principů vede k tomu, že určité, z nich vycházející, prvky se v příbězích mohou vyskytovat v různých prostředích, různých situacích, různém měřítku, takže mezi nimi může být podobnost, aniž by tu byla přímá souvislost. Proto si myslím, že není nic špatného na tom, všímat si určitých takovýchto souvislostí, i když samozřejmě je důležité být si vědom, že o záměrnou alegorii se v Tolkienově případě určitě nejedná. Ale ještě abych se vrátil k tomu Eärendilovi. Ještě je tu jedna věc, kvůli které podle mě má smysl se o té zmínit. Jde o jeho smysl v příběhu, v historii, širší souvislost. Zatímco například u Gandalfa je to jeho povolání nazpět ze smrti (čímž si vysloužil srovnávání s Kristem) jenom určitou epizodou v jeho příběhu (ačkoliv samozřejmě zapadající do celkové mozaiky), tak v případě Eärendila představuje jeho čin naprosto zásadní věc v historii Středozemě. Eärendila si nepřipomínáme proto, že postavil nejkrásnější loď, že byl největším námořníkem své doby, že zabil Ancalagona Černého. To všechno je naprosto nedůležité ve srovnání s tím, čím si zasloužil nehynoucí dík obyvatel Středozemě - že on jediný promluvil za ně za všechny a vysloužil si slitování Valar. Přičemž není důleřité, co přesně udělal, jak to udělal, ale jaký to mělo význam pro svět. Proto jsem si téhle souvislosti všiml. A ještě jednou říkám, že tím samozřejmě nechci naznačovat, že by se mělo jednat o alegorii, ale prostě je tu krásně vidět, jak je Tolkienovo dílo křesťanské (aniž by tu muselo být křesťanství explicitně zobrazeno, tak jako u zmiňovaných rytířů krále Artuše). Mimochodem, to je něco, co u většiny moderní fantasy (bohužel) chybí... | ||||
Odpovědi: id 680, id 686, id 690 |
Menelmacar | 15.11.2005 23:30:38 | id677 | odpovědětcitovat | |
Re: Eärendil ~ Ježíš? (->id 676) | ||||
Dalšími postavami, v nichž bývá spatřován osud Krista apod., jsou také Bilbo a Frodo. Tohle je malý úryvek z Tolkienova rozhovoru v Radiu BBC 4: A)...Redaktor: Vskutku, ale přeci, není na Bilbovi něco obzvlášť připomínající Krista? T: Ne. B)...Redaktor: Dá se kniha považovat za alegorii? T: Ne. Mám odpor k alegorii pokaždé, když ji ucítím. Stejné je to s Eärendilem! |
Menelmacar | 15.11.2005 23:19:42 | id676 | odpovědětcitovat | |
Re: Eärendil ~ Ježíš? (->id 674) | ||||
Jistě, ale stejně tu můžu najít prvky příběhů ze života Buddhy nebo třeba z Babičky. Tahle alegorie Krista bývá viděna i u mnoha jiných postav. Třeba v zmrtvýchvstání Gandalfa. Tohle je onen článek ze Ztracené cesty do Středozemě v překladu Marka Dekastella. Je tu nějaká souvislost?: Nebesa, ne! To by znamenalo literární zobrazení Kristova ideálu, který Tolkien považoval v příbězích za nežádoucí. Přímo to poznamenal v komentáři k artušovským legendám: "...týkají se a explicitně obsahují křesťanskou víru. Z důvodů, které nebudu rozebírat, se mi to zdá osudné. Mýty a pohádky, jako všechno umění, obsahují a zobrazují morální a náboženské pravdy (nebo omyly), ale ne explicitně, ne v nám známé podobě z reálného světa." (Dopis 131) To neznamená, že se mu artušovské příběhy nelíbili, líbili, měl však pocit, že takové přímé spojení mezi jednou z postav a Kristem je alegorické - a to se mu hrubě nelíbilo. Dále, v jednou ze svých dopisů, popírá tento typ alegorie (kterému se ve svých příbězích snažil vyhnout): "Tak Gandalf čelil smrti a utrpěl smrt a vrátil se nebo byl poslán zpět, jak říká, s větší mocí. Ale i když to může připomínat Evangelia, zdaleka se nejedná o stejnou věc. Vtělení Boha je nekonečně větší věc, o níž by jsem si nedovolil psát. Zde se zajímám pouze o Smrt jako fyzickou a duchovní součást přírody, o Člověka a o Naději bez záruk." (Dopis 181) Přesto Tolkienovo dílo je náboženské a on sám to otevřeně připouští. I když on sám neměl rád alegorii, do svého díla symbolicky vtělil náboženské představy a víru. Gandalfova smrt a návrat by měl symbolizovat, že se oběť pro dobrý důvod může změnit v něco jiného, povýšit a získat jiný, vyšší smysl. | ||||
Odpovědi: id 677, id 678 |
Elwing | 15.11.2005 20:25:37 | id674 | odpovědětcitovat | |
Re: Eärendil ~ Ježíš? (->id 671) | ||||
Menelmacar: Ale to nevylučuje, že nějaká ta podobnost tady je. | ||||
Odpověď: id 676 |
Menelmacar | 15.11.2005 01:30:29 | id671 | odpovědětcitovat | |
Re: Eärendil ~ Ježíš? (->id 669) | ||||
Ony se v Tolkienově díle dají najít prvky téměř čehokoliv, pokud se to tam najít budeme snažit. Někdy se člověk trefí do černého a vystopuje třeba inspiraci ze starých germánských příběhů apod., ale v tomto případě prozatím nemohu souhlasit. O přirovnání některých postav k Ježíši... jsem už četl a vždy to bylo bráno za nesmysl. Něco bylo tuším třeba na Tolkienově Ztracené cestě do Středozemě (rozcestník). Časem si snad vzpomenu i na jiné. | ||||
Odpověď: id 674 |