Menelmacar | 15.11.2005 01:14:27 | id670 | odpovědětcitovat | |
Re: Dior (->id 667) | ||||
OK. O tom, k jakému plemeni Dior má být přiřazen se dá jen spekulovat. Asi nikdo to už nevyřeší. Možná, že ho Tolkien úplně nedokončil, možná to pro něj ani nebylo důležité. Cílem bylo jen ukázat tuhle skutečnost a argumenty poukazující na člověka, jakožto na možnost, která by většinu čtenářů možná ani nenapadla. Obě varianty mají své mouchy a to, co napsal Neral, si uvědomuju a zároveň vím, že ty jeho úryvky se dají snadno interpretovat jinak a nic nevyvrací. Díky za názor |
Elwing | 14.11.2005 21:27:15 | id669 | odpovědětcitovat | |
Re: Eärendil ~ Ježíš? (->id 668) | ||||
Neral: A to je náhodou velice zajímavý postřeh. Samotnou mě to nenapadlo, ale, jak to píšeš, tak mi taky připadá, jako že tu docela zřetelná souvislost existuje a že to není jenom náhoda. | ||||
Odpověď: id 671 |
Neral - admin
| 14.11.2005 01:22:20 | id668 | odpovědětcitovat | |
Eärendil ~ Ježíš? | ||||
Když jsem si tak pročítal poslední kapitoly Silmarillionu s souvislosti s Diora, napadla mě docela zajímavá věc - možná trochu odvážná, ale v Tolkienově díle ne překvapivá - všiml jsem si totiž docela zřetelné paralely mezi Eärendilem a Ježíšem, jakožto prostředníkem mezi lidmi a vyšší mocí, jako někým, kdo se svým životem a skutky zaslouží o odpuštění hříchů lidí. Samozřejmě že přímo nemá Eärendil s křesťanstvím nic společného, ale smysl jeho příběhu je myslím docela blízký. Jako příklad pár úryvků ze Silmarillionu:
Říká se, že tenkrát přišel Ulmo z vodních hlubin do Valinoru a mluvil tam k Valar o tísni elfů a vyzýval je, aby jim odpustili, vysvobodili je z přesily Morgothovy moci a dobyli zpět silmarily, v nichž jediných nyní kvete světlo Blažených dnů, kdy deště ve Valmoru zářily Dva stromy. Ale Manwë se nepohnul; a kdo něco poví o úradcích jeho srdce? Moudří praví, že hodina ještě nepřišla a úradky Mocností by mohl pohnout jen ten, kdo by osobně mluvil jak za elfy, tak za lidi, kdo by prosil za odpuštění jejich přečinů a o slitování nad jejich bědami;
S kap.23
Tu Eärendil, první z živých lidí, přistál na nesmrtelných pobřežích a promluvil tam k Elwing a k těm, kteří byli s ním. Byli to tři mořeplavci, kteří se s ním plavili po všech mořích: Falathar, Erellont a Aerandir se jmenovali. Eärendil jim řekl: "Nesestoupí zde nikdo kromě mne, aby na vás nepadl hněv Valar. Já však to nebezpečí na sebe vezmu sám, pro obě plemena."
S kap.24
"Buď zdráv Eärendile, nejslavnější z mořeplavců, vyhlížený, jenž přicházíš nečekaně, vytoužený, jenž přicházíš proti všemu očekávání! Buď zdráv, Eärendile, jenž neseš světlo starší než Slunce a Měsíc! Nádhero Dětí Země, hvězdo ve tmě, klenote v zapadajícím slunci, zářící z jitra!"
Tak, co si o tom myslíte, zajímá mě váš názor.Byl to hlas Eönwëho, Manwëho herolda; přišel z Valimaru a povolal Eärendila před Mocnosti Ardy. A Eärendil šel do Valinoru, do valimarských síní, a víckrát nestanul na zemích lidí. Potom se Valar sebrali k poradě a povolali z hlubin moře Ulma; Eärendil stanul před jejich tváří a předal poselství obou plemen. Prosil o odpuštění pro Noldor a o slitování s jejich velkým žalem, o milosrdenství pro lidi a elfy a o pomoc v jejich nouzi. A jeho prosba byla vyslyšena. S kap.24 Možná by se na toto téma dalo napsat i víc (nebo snad víte o něčem, co na toto téma již napsáno bylo?). | ||||
Odpověď: id 669 |
Neral - admin
| 13.11.2005 23:54:16 | id667 | odpovědětcitovat | |
Re: Dior (->id 644) | ||||
To je hrozný, už dvakrát jsem chtěl napsat odpověď na tenhle příspěvek, přičemž jednou mi strýček Bill zrestartoval počítač a podruhé mi kvůli nějakému PDFku zamrzl prohlížeč... takže jsem se radši vrátil k dobrému zvyku psaní příspěvků v textovém editoru a zkopírování do prohlížeče. Takže: To, že jeho manželka byla elfka a jeho dcera půlelfka, ještě neznamená, že Dior sám musel být čistě člověk. Stejně tak to nevyplývá ani z toho, že Lúthien si zvolila Sudbu lidí, protože toto se nemuselo nutně na jejího syna vztahovat. Stejně tak, jako se na Elronda a Elrose nevztahovalo to, že Eärendil a Elwing si zvolili život elfů. U těchto čtyř to byl sice zvláštní případ, kdy právě jim dali Valar (se svolením Ilúvatara) možnost volby, ale kdo ví, jestli by takový případ nenastal i u Diora, kdyby nebyl předčasně zabit. Nikde se vysloveně nepíše, že by byl Dior čistě člověk, naopak jsem našel dvě zmínky, které to sice možná nevyvracejí, ale zpochybňují:
Pak Beren a Lúthien odešli sami, bez obav z hladu a žízně, za řeku Gelion do Ossiriandu a usídlili se tam na zeleném ostrově Tol Galenu uprostřed Adurantu, dokud o nich nepřestaly všechny zprávy. Eldar potom té zemi říkali Dor Firn-iGuinar, Země mrtvých, kteří žijí, a tam se narodil krásný Dior Aranel, který byl potom znám jako Dior Eluchíl, totiž Thingolův dědic. Žádný smrtelník víckrát nemluvil s Berenem, synem Barahirovým, a nikdo neviděl Berena ani Lúthien opouštět svět, ani nezjistil, kde nakonec zůstala jejich těla.
S kap.20
-kdyby byl Dior považován za člověka, tak by podle mě Tolkien napsal něco jako Žádný jiný slrtelník. A Tolkien je známý tím, že se snažil o přesné vyjádření a na slovíčku občas záleží (viz problém s křídly Balrogů).
Pak Dior vstal, připnul si na šíji Nauglamír a rázem se ukázal jako nejsličnější ze všech dětí světa, trojího rodu: z Edain, Eldar a Maiar z Blažené říše.
S kap.22
-Samozřejmě že to může značit jenom to, kdo byli jeho předkové, ale myslím, že kdyby sám Dior byl jen smrtelný člověk, tak by to Tolkien takto nenapsal.
| ||||
Odpověď: id 670 |
Menelmacar | 09.11.2005 19:39:58 | id644 | odpovědětcitovat | |
Re: Dior (->id 643) | ||||
Pokud Dior člověk byl, tak určitě ne "obyčejný", o tom vůbec nepochybuji. Nicméně Sudbou byl člověk nebo elf, sotva něco mezi (trpaslík není pravděpodobný). O jeho dceři nevím (třeba se pletu), že by se někde psalo, že byla elfkou Naopak, jak správně píše Elwing, byla Půlelfem jako její muž. Jelikož její matka elfkou byla, je jasné, že otec musel... | ||||
Odpověď: id 667 |
Elwing | 09.11.2005 17:33:04 | id643 | odpovědětcitovat | |
Re: Dior (->id 640) | ||||
MD: Tak když už je řeč o té Elwing... Já bych neřekla, že byla braná "automaticky jako elfka". Podle mě ybla spíš tak nějak napůl (jak to uč bylo v v rodině zvykem) i když v jejím případě to bylo asi trochu složitější než třeba u Eärendila. A pak si spíš jen vybrala, že chce spolu se svým mužem do konce světa plout na Vingilotu a vlastně si tak zvolila podobně jako její synové. Teď to říkám spíš tak podle paměti, takže je možné, že to bylo trochu jinak, ale myslím, že zhruba to takhle bylo; můžu se na to podívat do Silmarillionu. | ||||
Odpověď: id 644 |
MD | 09.11.2005 16:10:24 | id640 | odpovědětcitovat | |
Re: Dior (->id 639) | ||||
No jo, Dior... Podle mě to každopádně nebyl "jenom člověk". Je sice pravda, že se narodil dvěma lidem, ale dost věcí naznačuje, že to bylo složitější. Tak jednak to, že se stal Thingolovým dědicem a vládcem Doriathu (byť jen na krátký čas). To sice samo o sobě nic nevylučuje, ale kdyby byl Dior normální člověk, tak by Tolkien nejspíš něco zmínil o tak zvláštním faktu, že člověk se stal králem elfů. A potom třeba to, že Elwing byla braná už tak nějak automaticky jako elfka, zatímco kdyby Dior a Nimloth bylo zase manželství člověk+elf, tak by to bylo složitější (a taky by o tom Tolkien asi zmínil trochu víc). Takže je sice otázka, jak to s Diorem bylo, ale pokud jde o mě, tak to že by byl Dior už normální člověk, bych asi vyloučil. | ||||
Odpověď: id 643 |
Menelmacar | 09.11.2005 14:24:17 | id639 | odpovědětcitovat | |
Dior | ||||
Neralova otázka na další důležité lidi Prvního věku mě připomněla, že nějak "zapadl Dior", kterého jsem před nějakou dobou nadhodil... Jelikož se to teď docela hodí, tak ho přeci jenom vzkřísím. Jde jen o teorii. V krátkosti: Nebyl Dior člověk? Narodil se už jako potomek dvou lidí (Lúthienina volba v Mandosu). Dále, ačkoliv je problém, že , a ne vlastní vinou, zemřel velice brzy, víme též, ze se oženil s elfkou Nimloth, když mu bylo (na "elfa" teprve) tak něco kolem 30 let. | ||||
Odpověď: id 640 |
Neral - admin
| 07.11.2005 01:24:17 | id626 | odpovědětcitovat | |
Re: (->id 620) | ||||
Bezva. Napravený link vypadá dobře, přidám to do rozcestníku. Což mi BTW připomíná, že jsem už před delší dobou zamýšlel udělat tam trochu pořádek a mírně to upgradovat... no, snad se k tomu dostanu.. |
Adolescent | 06.11.2005 14:27:21 | id620 | odpovědětcitovat | |
Neral: Login - napraveno; nesprávný link - napraveno. | ||||
Odpověď: id 626 |
Neral - admin
| 05.11.2005 17:15:01 | id609 | odpovědětcitovat | |
Re: HOME 12 (->id 608) | ||||
Adolescent: Však taky vím, proč jsem si ho koupil jako první. Bohužel teď opravdu nemám moc čas to číst, ale snad se k tomu dostanu. U toho odkazu ses asi trochu spletl... BTW když už ses na Angrenostu registroval, tak je lepší psát do diskuze jako registrovaný uživatel, ne? (zatím jsem to upravil, pro pořádek) | ||||
Odpověď: id 692 |
Adolescent | 04.11.2005 20:30:40 | id608 | odpovědětcitovat | |
Menelmacar: Pokud stojíš ve věci HOME:12 o obsah knihy, pak zde, pokud chceš subjektivní hodnocení čtenářského ehm dojmu..:)...pak 12. svazek je navzdory tomu, že Christopher sám ho uvozuje jako vejškrab zbytku, hned po 5., 10.. a 11. jedním z nejlepších z celé série. 4 z 5 fanatiků doporučují:) | ||||
Odpověď: id 609 |
Neral - admin
| 02.11.2005 00:43:30 | id596 | odpovědětcitovat | |
Re: dovětek (->id 595) | ||||
Tak, můj názor na tuhle problematiku bych shrnul asi podobně jako to udělala Elwing. Jako admin vítám takovéhle diskuze, které můžou přinést zajímavé výsledky a vyjasnění názorů na zajímavé problémy. A když už jsem tu filozofii do toho topicu napsal... A jako webmaster vidím, že by to chtělo pro přehlednost diskuze vytvořit nějaký tool pro quote (vyjadřuju se doufám srozumitelně) Pokud máte nějaký nápad, jak by to podle vás mohlo vypadat, napište to sem. |
Elwing | 01.11.2005 22:21:55 | id595 | odpovědětcitovat | |
Re: dovětek (->id 590) | ||||
Souhlasím s tím, že jako filozofická otázka to má smysl a docela je zajímavé se nad tím zamyslet. Když už tu ta filozofie v tom nadpisu je. Ale taky chápu, že to většina lidí nepochopila, protože se na tu problematiku dá nahlížet různých úhlů, a pak to přináší hodně rozdílné pohledy (kdo by to řekl, že). Ale vypadá to, že v předchozích příspěvcích už to bylo docela dobře shrnuté, takže radši nebudu opakovat to, co tu už bylo napsáno... | ||||
Odpověď: id 596 |
Menelmacar | 27.10.2005 23:37:04 | id591 | odpovědětcitovat | |
Re: dovětek (->id 590) | ||||
Asi jsem nebyl pochopen, ale to se stává . Tyhle věci bych radši řešil ústně než písemně. Takhle to asi občas nevyzní, jak by mělo. Takže:--- |
;-,-, | 27.10.2005 11:28:18 | id590 | odpovědětcitovat | |
dovětek (->id 549) | ||||
Díky Elwing, už jsem si myslel, že sem fakt úplně nesrozumitelnej nebo mimo mísu. » Je to nesrovnatelné! Srovnávat tyhle dvě věci je krajně nešťastné a taky nevhodné. 'Šťastnost' či 'vhodnost' je subjetivní názor. Ale srovnávat lze všechno, jde jen o to, co takové srovnání vypoví (a bude-li k něčemu)(což je v důsledku také subjektivní)(ale za to může ta "filozofie" v topicu : ). » Nejde o naše dějiny a navíc Tolkien je nad veškerým dějem. to jistě. I když těch paralel tam není zas tak málo, ale o tom jsem mluvit nechtěl. Nejde o dějiny ale způsob uvažovaní. Chtěl jsem zdůraznit, že kdykoli se v dějinách oběví takový způsob uvažovaní (koncept reality) z jakého vychází Tolkien ("tady_je_dobro"/"tam_zlo"), jen obtížně to vede k něčemu "opravdu dobrému" (pro všechny). (Potíž je v tom, že tenhle koncept v reálu také přetrvává :( viz nepřeberné množství "válek proti zlu" (a žádná válka "pro zlo", zajímavé). ) » Řekni-myslíš si, že se v Německu tehdy děly správné věci? to jistě ne. vždyť o tom právě píšu, xakruh. Psal jsem o tom, že ony věci se děly s přesvědčením o jejich oprávněnosti. Ty bys snad z vlastní svobodné vůle dělal něco o čem bys věděl, že je to špatné? (řečnická otázka) » Podle mě NE! To, co se tehdy prohlašovalo za pravdu, pravdou nebylo. To je právě jádro pudla. "Oni" to tak třeba neviděli, stejně, jako se teď "nám" teď něco jeví jako správné (zeptej se třeba nějakého radikálnějšího iráčana na ameriku). » Shledáváš snad obdobnou lež v tom, že skřeti jsou špatní? To je právě to že onen "autor nad věcí" mi to ani v nejmenším nedovolí. A já jako čtenář jsem za to vděčný, prtože se nemusím namáhat s nějakým dalším uvažovaní, protože si dál vystačim s jednoduchou asociací "skřet = fuj". Koncept je daný: (nejen) skřeti jsou ("ti") zlí a basta žádné dohady, jediné co se s nimi dá dělat je zabít je (nejlépe ve spravedlivém procesu války Dobra se Zlem), bez nich bude svět lepší, naše děti nám poděkují. OPRAVDU TI TENHLE KONCEPT NIC NEPŘIPOMÍNÁ ? Neříkam, že pro pohádky to není povětšinou přínosné, ale je nebezpečné to přenášet mimo ně. » Pokud ano, tak proč jsou dobří? Nejdříve mušíš dokázat tuhle maličkost, jinak jsou tvé argumenty nesmyslné a vytržené z kontestu. [ My soutěžíme? : ) ] To samozřejmě dokázat nemohu, o nic takového jsem se nesnažil, a jak jsem řekl, Tolkien mi pro to nedá ani sebemenší argument. Doplnění: zrovna dočítám jednu knihu od pána jménem China Miéville. Mnohé to možná vysvětluje. | ||||
Odpovědi: id 591, id 595 |
Neral - admin
| 26.10.2005 15:50:45 | id584 | odpovědětcitovat | |
Re: HOME (->id 583) | ||||
jo, čtu dvanáctku. Teda čtu... četl jsem to o prázdninách, ale od začátu školy jsem přečetl tak dvě stránky. Jinak mám přečtenou tak čtvrtinu. Nějaké shrnutí určitě můžu napsat, akorát teď nemám moc čas se nad tím zamýšlet - v noci odlítám do Řecka, takže bych se měl trochu sbalit a tak podobně. Ale povíkendu budu zpátky a snad si najdu čas na to, abych o tom něco napsal. Ono jde taky o to, že jak jsem to už nějakou dobu neviděl, tak si budu muset znova trochu projít i to, co jsem už četl. |
Menelmacar | 25.10.2005 23:59:45 | id583 | odpovědětcitovat | |
Re: HOME (->id 436) | ||||
Chtěl bych se Tě, Nerale, zeptat, jakej díl z HOME čteš (12., The Peoples of Middle-earth ?) a zda bys o něm neporeferoval nebo nějak stručně neobohatil výcucem nás, kteří to ještě nečetli. | ||||
Odpověď: id 584 |
Menelmacar | 25.10.2005 23:45:57 | id582 | odpovědětcitovat | |
Re: Kniha ztracenych povesti (->id 504) | ||||
Pokud by někdo sháněl Knihu ztracených pověstí 1., viděl jsem ji po strašně dlouhé době zas v prodeji a to v pražském knihkupectví v Táborské 42 (blízko náměstí Bratří Synků). | ||||
Odpověď: id 1656 |
Neral - admin
| 23.10.2005 00:36:04 | id566 | odpovědětcitovat | |
Re: Kniha ztracenych povesti (->id 562) | ||||
No, když se tak ptáš... ...já mám tedy jakousi nejasnou vzpomínku, že jsem ji snad v jakémsi knihkupectví, nebo někde jinde zahlédl, ale ruku bych za to do dračí tlamy nedal... |