Já jsem se snažil poukázat na to, že ona "ožehavá otázka" (jako i snad všechny myslitelné konflikty z reálných dějin) byla založena právě na oprávněném boji dobra se zlem. Pojmy "dobro", "zlo" a "právo" jsou tím nebezpečnější, čím se zdají být zřejmější. To, co jsi ty sám nazval zločinem, byl pro dotyčné (podle mne) dost podobný "oprávněný boj Dobra se Zlem" jako je ten popsaný v Tolkienovi, jenom to celé bylo -- obrazně řečeno -- napsáno německy a "za chodu". Vůbec to není problém Tolkiena - je to problém lidského uvažování vůbec. Celá trgédie reálných konfliktů vězí právě v tom, že povětšinou naprosto pragmatické potřeby jsou zastírány takovými abstrakty jako "dobro" a "právo".
Už je ti to jasnější, nebo stále nechápeš, proč tyhle dvě věci srovnávám?
Když to megapřeženu, tak to můžu opsat takhle: druhá světová byla o tom, že někdo napsal koncept Pána Prstenů, ve kterém byly úlohy jasně dány, role dobře rozlišeny (kde je Dobro a kde Zlo). Zbývalo jenom naplnit ono dobro, které (onomu vyvolenému nárou) právem náleželo. Výsledek je sice takový, že se naplnilo ono Dobro té "druhé strany", a to je taky jediný důvod, proč teď to první dobro označujeme jako zločin. Drsné, ale pořád ti přijde, že se to nedá srovnávat?
Btw, znáte skladbu "Léčitel" z Nanoalba od Tata bojs? : )
|